Zaterdag 2 juni 2012

Al vroeg loopt de wekker af, want de wandelvereniging vertrekt weer naar Tsjechië.

Tegen 5.15u komt Henny met een "busje" om de bestelde "boodschappen"en ons en de  koffers op te halen.

Bij de parkeerplaats van de EMTE staat de bus van Pouw al klaar en wordt er al volop koffers de bagageruimte ingeladen. Henny en Leo gaan het busje terugbrengen en komen ruim op tijd terug. Goed 6 uur kunnen we vertrekken. Iedereen is in beste stemming en het is leuk en gezellig om weer bekende gezichten te zien. We rijden over Montfoort en bij de Meern de A12 op richting Arnhem. Het weer werkte mee, af en toe liet de zon zich al zien, hoewel er ook hier en daar een witte deken van mist op de weilanden lag. Op de A12 was het ongekend rustig. De chauffeur stelde zich voor: "Ik ben Theo Kuyf uit Lopik." Hij heette ons welkom en zei dat Ad bij de 1ste stopplaats in Duitsland het stuur zou overnemen. Bij Veenendaal zagen we meer "vroege vogels": namelijk ballonvaarders. Een zeldzaamheid op deze vroege morgentijd.

Na een goed uur rijden zegt Theo: "Bij parkeerplaats " de Buunderkamp" gaan we stoppen. Ad kan niet langer wachten en neemt hier het stuur van mij over!" We kunnen even de benen strekken en rond 7.25u vertrekken we richting Duitsland. Tegen 7.45u gaan we de grens bij 's Herenberg over. Na een kwartiertje gaan Lia en Ria de informatiemappen uitdelen. Men wordt verzocht de badge op te spelden. Zo kunnen we elkaar bij naam noemen.

Via Oberhausen - Keulen richting Frankfurt - Würzberg. Na een zeer lange zit gaan we pauzeren voorbij Frankfurt, bij raststätte Rohrbrun. Het is ondertussen rond 11.45u en volgens Ad hebben we 510  km gereden en is het nog 300 km tot de grens met Tsjechië. Na een kleine drie kwartier vertrekken we weer van Rohrbrunn. Mensen van de bridgeclub hadden zin om een spelletje te spelen en gingen aan een tafeltje zitten. De passagiers zijn ook veel rustiger dan vanochtend. Het is dus "dutjestijd" (± 14.00u). Ad wil tegen 15.00u nog even de benen strekken. Het is nog te lang naar de Tsjechische grens. We zijn voorbij Nürnberg en zijn van de E45 naar de E50 gegaan. Recht naar het oosten en gaan pauzeren bij Amberg op de Oberpfälster Alb Sud van 14.55u tot 15.10u. Op naar de grens dan??

We rijden door prachtige natuur met mooie vergezichten en glooiingen, tegen 16.00u koen we aan bij de grens. Maar dan is het even schrikken, wandt waar zijn de dozen met wijn? Na even zoeken en dan kunnen we het glas heffen op Tsjechische bodem!

We vertrekken rond 16.50u na ±25 minuten gaan we de E50 af bij afrit 107 en rijden op de 230 naar steden Stod-Prestice. Vandaar via 27 en bij Klatovy de 22 en 187 naar Susice. Een zeer toeristische route van smalle weggetjes en veel bochten. We zagen de Svatobor en naderen Susice: Om 18.35u rijden we het stadje binnen. De zon schijnt en we rijden langs de Otava (Moldau). Helaas kunnen we het plein niet over. Er staan tentjes met koopwaar op het plein. Het is 18.40u. We gaan lopen naar het hotel en kunnen al wel onze kamersleutel halen. Als later de bus voor het hotel staat, kunnen we de koffers halen. Het eten was om 19.30u

Na het eten nog een bezoek aan museum gebracht.

Zondag 3 juni 2012

Heerlijk geslapen. Om 6 uur klonken de klokken weer net als vorig jaar van de kerk in de buurt.

De parochiekerk van pater Tomas van Zavrel! We hebben vandaag een jarige. Margo Overbeek wordt 62 jaar. In de zaal beneden zijn slingers opgehangen. George houd een felicitatie woordje en hangt Margo een “onderscheiding”om (van chocolade). Namens ons allen wordt Margo een boeket bloemen aangeboden. Daar had Jiri of Vera voor gezorgd. Vanaf 8.30u ontbijten. We vertrekken om 9.30u in groepen voor de eerste wandeling naar Hradek, ten noorden van Susice.

Groep I o.l.v. Fien en Hannie                        groep II o.l.v. George            groep III o.l.v. Henny en Leo.

We wandelen via het grote plein door een wijk van Susice, maar eenmaal buiten de stad is het meteen behoorlijk klimmen af en toe. Natuurlijk lopen we soms niet helemaal volgens de groene route maar zo'n eerste dag wandelen is het even zoeken en aftasten.

Tegen 11.15u komen we in Hradek en zoeken we en smachten naar koffie! Aan de rand van de stad vinden we een hotel dat ook nog open is. Een paar gangen door en we komen bij het restaurant met een overdekt terras. Maar goed ook, want we werden "getrakteerd" op een flinke regenbui. Een grote groep besloot , na de lunch, langs dezelfde weg terug te gaan. De andere groepen maakten nog een ommetje, dat wat langer was. De groep van Henny gingen langs de Svatobor (845 meter hoog). De groep van Fien ging de rode route terug. Ondanks de regen genoten we van de natuur. en hadden we 12,5 km gewandeld. Een mooi begin!

Om 5 uur werden we op de berg bij de engelbewaarderkapel verwacht voor een viering. De plaatselijke pastor Tomas van Zavrel, 'n Nederlander van oorsprong, zou de dienst leiden. Gelukkig was het droog geworden want de viering was buiten. Binnen de muren was een open plek en in het midden was een kapelletje gebouwd. Het was indrukwekkend. Een koortje, samengesteld van eigen mensen, ondersteunde de zang en na de dienst zong Dick het mooie Ave Maria van Gounod.

We mochten rond kijken en konden kaarten, CD's of schilderijtjes kopen.

Een mooie afsluiting van de eerste dag.

Een kleine groep ging lopend naar beneden, de anderen lieten zich met de bus naar het hotel brengen. Daar wachtte ons een heerlijk diner.

Maandag 4 juni 2012

Vertrek per bus naar Dolejsi Tesov. Dat lag in de bedoeling, maar na wat omzwervingen (alle wegen lijken hetzelfde) stopte de bus bij Chlum. Het is dan ongeveer 10.45u. Twee groepen starten hier hun wandeling terug naar Susice. Een groep o.l.v. Fien en Hannie en een klein groepje met Jos en Leo. Zij volgen in een rustiger tempo. Deze groep wandelt een klein stukje over de groene route, daarna nemen ze de rode route: 2087. Dan, bij de driesprong Dolesji Tesov gaan we op de 2165 naar Lipa. Geen auto’s meer, alleen zingende vogels en pratende mensen op weg naar Jiricna. We volgen na Lipa de 2087 en stappen stevig door. Komen een enkele fietser tegen, verbaasde koeien (rood-bont) die even stoppen met grazen: daar lopen Hollanders! Zelfs schapen begroeten ons. Dan ineens, we hebben wat geklommen, menen we ons eerste doel, Jiricna te zien. Nog even doorstappen... Het is tegen 12.15u als we in Jiricna bij het hotel aankomen.... maar helaas! het is gesloten! (maandag) dus GEEN koffie. Wij zijn zo vrij en gaan bij een ronde ruwhouten tafel zitten en gebruiken de lunch. Met een half uur gaan we weer in de benen om te proberen in Petrovice koffie te bemachtigen. Via een veldweggetje komen we achter de kerk in Petrovice uit. We hebben geluk! Wat een heerlijke koffie! En we lieten het ons goed smaken. Zaten druk te praten en te lachen tot ineens een bekend gezicht in de deuropening verschijnt: alsof we een verschijning zagen, klonk het van beide kanten: “he-he, jullie ook hier?” En daarna lachsalvo’s. De hele ruimte werd gevuld. Leuke momenten tijdens een wandeltocht! Voor ons, de eerste groep, werd het tijd om verder te gaan. Het was al 3 uur! Nog een laatste trip van ongeveer 7,5 km.  Al snel gingen we het blauwe wandelpad op richting Posobice en langs een klein meertje naar Zikov. Bij Dohalicky stond zomaar in het groen een klein kerkje. Zag er erg oud en verwaarloosd uit. Even pauzeren dus en van het uitzicht genieten met al die hoge “puisten” om ons heen: 548, 638, 680m en 787m hoog. Ook de Svatobor (845m) was weer te zien.

We vervolgden weer het blauwe pad 2079. Genietend van allerlei soorten en kleuren van bloemen onderweg en in het bos. En dan ineens vanuit het bos lag daar aan onze voeten: Susice. Prachtig!

Waar zullen we de stad binnenkomen? Uiteindelijk langs de supermarkt.

Dan hebben wij de Tylova al gelopen en komen aan de andere kant de Americké Armády binnen. Inmiddels is het 16.00u. Wat een wandeling! 16 á 17 km.

Dinsdag 5 juni 2012

Inmiddels een vertrouwd gebeuren 7.30u opstaan; vertrek bus 9.25u. Maar vandaag: het regent!

Met regenkleding en paraplu gaan we naar de bus, Ad brengt ons naar Zihobce, ten oosten van Susiče. In de winkelstraat naast het hotel is het even wachten. Er staat een auto royaal geparkeerd en de bus kan er niet langs. We komen langs het "groene" onderkomen van Miep en Trudy en gaan de gele weg 171 op. Komen langs Velka Chmelna en Podmokly. Langs een meertje U Prokopa bij Drazovice naar Rozsedly. Dan gaan we van de 171 af naar Zihobce, waar we ongeveer 9.45u aankomen.

Twee groepen stappen uit en zwaaien de achterblijvers uit. Zij worden naar Rozsedly gebracht om vandaar hun wandeling te beginnen.

De "vlugge" groep gaat vertrekken over de blauwe route.

Deze kunnen we helemaal volgen tot in Susiče.

De tweede groep haast zich nog niet, maar zien op afstand de "vlugge" groep voor zich. Jammer, jammer, maar het regent nog steeds en het waait zelfs nogal. De een na de ander trekt regenkleding aan, Maar we gaan dapper door. Terwijl we dichterbij Rozsedly komen (al dalend een beetje) wordt er getoeterd en rijdt Ad gaat met een lege bus weer terug. Iedereen is nu aan de wandel. Het zijn nogal kleine plaatsjes en voor je het weet ben je er doorheen! In Rozsedly is geen gelegenheid om koffie te drinken. Om de hoek is wel een huis met uithangbord en het lijkt op een restaurant. Leo gaat de trap op, helaas de deur is op slot. Even verder naar achter is nog een deur. Een man wijst naar zijn been en kan ons niet bedienen. Jammer, wij weer verder. Op naar Kadesiče. Ook geen koffiegelegenheid. Intussen genieten we van mooie uitzichten, maar nog wel regen. Even wat klimmen. Sommigen hebben nog kersen kunnen proeven. Langs mooie struikgewassen, door bosrijke gedeelten en mooie glooiingen komen we langs Chocholice, Ulip en Draznych Chalupa. Vaak maar een paar huizen bij elkaar en dan ineens een bord met de naam van die "plaats". Nog 2½ km naar Susiče vanaf Ulip. Iets wat op een kerkje lijkt bij Rok met een indrukwekkende "stevige" boom op een hoogte van 668 meter. Nog even wat klimmen en dalen en Susiče ligt wéér aan onze voeten.Nu vanaf de oostkant te zien. Het bleef mooi. We lopen zo naar de Otava (Moldau). Even langs de rivier lopen, de brug over en we zijn op het plein achter de VVV! Wat smaakt de koffie! Alleen jammer dat ze geen warme chocolademelk hebben. Het was niet alleen regenachtig, maar ook behoorlijk koud.

Inmiddels is het 13.30u en we hebben bijna 13 km gelopen. Na het diner nog een ommetje gewandeld met Lia en Henny. Bij terugkomst hoorden we dat Trudy niet erg lekker was geworden. De dokter, die Thomas had geroepen, vond het nodig, dat  Trudy naar het ziekenhuis werd gebracht.  Er zijn bloed- en hartonderzoeken gedaan en 's-avonds laat kwam Trudy weer terug. Nog wel pijn in de borst, maar ze wilde niet, dat Miep om haar de andere dag "thuis" bleef.

Woensdag 6 juni 2012

Het was een vroegertje, het ontbijt en daarna om 7.45u vertrek. Aangezien wij vandaag naar Cesky Krumlov gaan en dit keer vanaf Ceske Budejovice (Budweis) met de trein moeten we wel op tijd zijn. De trein gaat maar om de 2 uur, en 10.07 is wel vroeg, maar 12.07 is ons telaat. Dus kiezen we voor 10.07u.

Vanuit Susiče rijdt Ad de 169 op naar Rabi en Horazdovice. Vandaar over de 22 naar Trakonice en Chenice en Drahonice, Lidmaovice naar Vodnany. Dan naar de 20 (E49) Ceske Budovice en we zijn al om 9,25u bij het station. Het is daar 12 graden!

We hebben de tijd om rustig rond te kijken. Op perron 2 staat de trein klaar en we kunnen allemaal in de bovenste coupé zitten. Precies op tijd vertrekt de trein,. Een paar stations: Borsov- Cerny - Dub - Hradce - Vrabce - Kremz - Holubov - Trisoc - Srnin - Domrqdice - Cesky-Krumlov. Daar komen we om 10.23u aan.

Gezamenlijk wandelen we naar het centrum van de stad. Sommige van ons herkennen de weg. zoals we vorig jaar wandelend vanaf de Klet (1084m) naar beneden naar de stad kwamen. Op het plein vinden we een mooi terras bij "The old Inn", hotel Mĕšták. De koffie was er lekker en natuurlijk met iets erbij. Het terras zat meteen helemaal vol. Daarna ging iedereen op zijn manier de stad bekijken. Gezellige winkelstraten en vooral op de burcht was veel te bekijken. Prachtige tuinen, die de moeite waard waren om er te wandelen. Om 3 uur kwamen we op het plein bij elkaar. Daar was Ad ook, om ons via een omweg want de brug bij de burcht werd vernieuwd, naar de parkeerplaats van de bussen te wijzen. We reden via Ceske Budojevice (39) dan weg 20 (E) tot Cesnovice, dan naar de 145 langs Vimperk - Zdikov. Bij Kasperke Hory zien we het kasteel mooi liggen Dat herinnert nog aan vorig jaar. Even verder nemen we de inmiddels bekende weg 169 naar Susiče. Bij Dlouha Ves gaat een groepje de laatste 6 á 7 km wandelen naar Susiče. Weer was het een geslaagde dag. Het aantal kilometers is niet te vergelijken met voorgaande dagen. ±7 km.

Donderdag 7 juni 2012

De bus vertrekt om 9.30u bij Gabreta. We worden uitgezwaaid door Louisa, Ria, en Tiny. De bus rijdt over de brug van de Otava (Moldau), een klein stukje volgen we de 171, om al gauw af te slaan naar weg 169. Langs de plaatsjes Janovice en Dlouha Ves. Bij Nové Městečko gaan we rechtsaf naar weg 145, komen dan door Hartmanice en langs de synagoge, die we vorig jaar bezochten. Daarna richting Dobra Voda, waar we vorig jaar het Glazen Altaar en kruiswegstaties ook van glas gezien hebben: om precies te zijn in Karlov. We blijven de weg 190 een eind volgen en gaan bij Skelna rechtsaf. ± 10.uur komen we in Prasily. We gaan even koffie drinken en gaan in groepen aan onze wandeling beginnen. Het is dan  inmiddels 10.45u. De rode route, eerst het pad ten westen.  Na ± 4 km klimmen, dalen, door modderige paden, over boomstammen, of te wel: van alles wat je in "puur natuur" tegenkomt, staan we bij het meer, Prasilsky Jezero. Tijd om te lunchen! We zijn op 1080 meter hoogte en het is 12.15uur.  Na een half uur trekken we weer verder richting 2113,  komen nog langs een waterval en door prachtige natuur. Na ± 1 km komen we bij Liśči Diri of te wel 2113. Met z'n vijven gaan ze nog proberen om de uitkijktoren Polednik te halen op 1315m hoogte, en ruim 3,5 km verder. De anderen gaan door richting Prasily (3.5 km). Een goed te belopen weg tot Gruberg. Daarna nog 1 km en we zijn bij Michala. Het is dan 14.45uur. Een uurtje later komt Jos, Leo, Joke, Ria en Miep terug. Ze hebben de toren gezien, maar zijn er niet bij geweest. De afstand voor hen was die dag 15 km. Voor de groep van Henny was het 11 km. Iedere keer druppelden de groepen binnen. De groep van Hannie kwam 16.15u binnen en zij hadden 19 km gelopen. De groep van Fien 18.5 km. De groep van George 10 km. Wat smaakte de koffie prima! We vertrokken uit Prasily om 16.45u en kwamen in Susiče om 17.15u aan. Weer een geslaagde dag vond ik.

Vrijdag 8 juni 2012

De wekker loopt vandaag iets eerder af. Het ontbijt is om 7.30u en we vertrekken om 8.15u. We rijden over de 169, langs Dlouha Ves - Annin, langs de Otava tot Radesov. Dan gaan we over de 145 langs Kasperke Hory en zien kasteel Kasperk liggen. We passeren Nicov - Stachy en volgen dan langs de 1201 (wandelweg) eerst Vyscherad - Rihov en Kusov en komen na veel bochten in Churanov, het begin van de wandeltocht. Het is 9 uur. De afstand met de bus valt mee. We wandelen weer in groepen. Groep 1 de groep van Fien vertrekt om 9.10u.; Groep 2: Jos en Leo kort daarna. Groep 3: volgt al heel snel o.l.v. Henny. Groep 4, de groep van George gaat nog een eind per bus om dan aan de tocht te beginnen. Het is lekker weer en we gaan onze laatste wandeldag heerlijk van start. We volgen de blauwe route, de 1203. Bij "uitkijkpunt" Zlata Studna genieten we van het uitzicht. In de diepte zien we zelfs "rood-bont-ijssel"- koeien grazen! Maar we gaan toch weer snel door!

We hebben er ongeveer 2,5 km opzitten maar het is nog te vroeg om te pauzeren. Nog maar even 2,5 erbij en dan gaan we zitten. Het punt U Daniella lijkt ons wel wat. Het is dan 10.30u: koffietijd dus. De koffie smaakte best, en we ontmoetten daar ook de groep van Fien. Het was de moeite waard om ruim 1 km "de verkeerde kant "op te lopen voor zo'n lekker bakkie en even te rusten. We waren niet ver van de plaats Horska Kvilda. Na een half uur vertrokken we richting Vydri Most over de 331. Bij Jezerni Slati even genieten van het uitzicht.

Na een uurtje kwamen we zo'n mooi bankje tegen dat we maar gingen lunchen. Het smaakt zo heerlijk in de vrije natuur. Toch maar gauw weer verder. Bij U Tremlu volgden we weer de blauwe route naar Hurka - Pod Hurkou en Pod Prilbou. Een klein ommetje naar U Staruch Huti. Kenners zagen op de kaart, dat op deze manier de klim minder erg was. Via Staré Hutĕ naar Sedle Prilby - Na Hrebenoce - U Raselinicte - VPolce weer terug naar Churanov. We kwamen 15.00u weer bij de startplaats. Inmiddels hadden we 19.5 km gelopen. Iedereen was er nu, zelfs Swiet, die pech had met zijn schoen. Er bestaan al klapschaatsen, maar Swiet vond de "klapschoen" uit die vakkundig werd gerepareerd met spullen uit de verbanddoos. Gesteund door zijn maats kwam Swiet over de eindstreep! Nu nog even het "wandel-lied" voor de bonte avond instuderen. Het klinkt goed in de buitenlucht!

Resultaten van de groepen:    George  14 km                       Henny  17.3 km

Jos en Leo 19.5 km                Fien  20.25 km

Een waardig slot van onze wandelweek! Rond 16.00u waren we weer in Susiče.  Tijd voor de laatste voorbereidingen van de bonteavond.

Na het diner werden de tafels klaargezet en het werd een bonte avond vol verrassingen. De foto's spreken voor zich. Thomas en Marcela trakteerden ons op een glaasje Becharova. Ze droegen oranje T-shirts vanwege het zojuist begonnen EK - voetbal! Er ging een luid hoera op. Het bestuur werd bedankt met een gedicht en het personeel kreeg een echt Hollandse attentie. Kortom het was een grandioze avond .

Zaterdag 9 juni 2012

De week is voorbij en het is weer zover. Koffers zijn gepakt en Ad staat 5 uur al bij de bus om onze koffers aan te pakken. Daarna 5.15 u. ontbijt en 6 uur vertrek. Het regent!Vera en Thomas zwaaien ons

uit. We zijn weer op weg naar huis. Via de 187, Kolinec naar de 22 tot Klatovy, vandaar op de 27 naar Prestice en oprit 80 van de E50 naar de grens bij Waidhaus (Dl) – Rozvadov (Tsj). Het is inmiddels 7 uur. Het is rustig op de weg en we hebben 133 km gereden vanaf Susice als we de grens bereiken na 3 kwartier. Bij parkeerplaats Oberpfälzer Alb (nord) pauzeren we even een half uur om daarna door te rijden naar Rohrbrun voorbij Wűrzburg. Het is dan ±11.00u. Na drie kwartier vertrekken we weer. George vertelt dat Hetty per telefoon heeft gehoord dat haar broer in Spanje is overleden.

Geen fijn bericht.

We strekken onze benen weer bij Montabaur, tussen Frankfurt en Koblenz en nu wat langer.

We vertrekken pas weer om 14.15u in de richting Hunxe. Daar hebben we een foto van de groep gemaakt, De wandel-canon nog een keer gezongen en de wijn opgemaakt!! Na drie kwartier vertrekken we weer en zijn na ± een half uur bij de grens. Dan is het nog een klein stukje naar Zevenaar waar we gaan dineren.

Louisa bedankt het bestuur en geeft George een enveloppe met inhoud, George op zijn beurt bedankt Ad voor zijn bijdrage en overhandigt hem ook een enveloppe. Ad hoopt dat hij het volgend jaar weer met ons mee mag. Wij hopen het met hem!

Om 7 uur vertrekken we voor onze laatste rit. Ondertussen kijken we naar de voetbalwedstrijd op TV: we zagen nog de 2e helft. Een uur later zijn we in Oudewater. Handen schudden en koffers meenemen en al heel snel is de parkeerplaats weer verlaten...

Einde van een prachtige wandelvakantie.