Zaterdag 21 mei

Zaterdag 21 mei met veel verbaal geluid begroeten de wandelaars elkaar. Voor velen weer een moment van fijn je weer te zien. vele kennen elkaar van voorgaande jaren. De genen die voor het eerst meegaan worden enthousiast begroet en in de groep opgenomen.

Het is en lange reis geworden, door werkzaamheden aan de A2 hebben we omgereden. Maar ook in Duitsland en Tsjechië waren de nodige werkzaamheden en omleggingen. Om half negen waren we ter plaatsen.

Zondag 22 mei

Zondag 22 mei onze eerste wandelgang is er een door een open natuurgebied van een in bloei staande koolzaadvelden. Het is een gele vlakte (foto) om ons heen. Koolzaad wordt hier gezaaid om op grote schaal bio olie van te maken. Ook brengen we een bezoek aan het kasteel Rostejn Hrad. Hier kunnen we op het middenplein (foto rechts) heerlijk genieten van de goed bewaarde gebouw en van een heerlijk kopje koffie.

In bloeistaande koolzaadvelden.

Maandag 23 mei

Ook vandaag weer een zonnige dag met een temperatuur van 23 graden. We lopen vandaag de NS Poznei Kray Javorice natuurpad in de buurt van het stadje Studena. Het is weer genieten van het glooiende landschap met zijn open vlaktes en bossen. Regelmatig lopen we ook langs kleine meertjes die hier in het landschap liggen. Deze meren zijn voor de kweek van vissen en als waterbuffer bij bosbranden. Er heerst één grote rust om ons heen. Soms lopen we door kleine dorpjes 50 tot 100 inwoners. Vandaag is een van onze groepen bij toeval bij een smid aanbeland. Hij blijkt een geëmigreerde Nederlander te zijn die hier een smederij is gestart. Het ontvangst is hartelijk tijdens een aangeboden kop koffie vliegen de verhalen heen en weer. Ze krijgen ook nog een rondleiding door zijn bedrijf. Een van onze wandelaars is eigenaar van een constructie bedrijf. dus de interesse is volop aanwezig. Uiteindelijk wordt het tijd om te gaan. Waarheen ook al weer? De weg die wordt ingeslagen is niet de juiste blijk later, we zijn verdwaald. wat nu, bellen maar naar de bus. Met veel heen en weer gebel wordt uiteindelijk de plek bepaald waar ze staan en de bus vertrekt met alle eerder al aangekomen wandelaars richting de verdwaalde. Uiteindelijk worden ze gevonden en vetrekken we gezamenlijk richting het hotel.

Dinsdag 24 mei

Het weer is vandaag niet zoals we al aardig gewend waren, zonnig en een graad of 23. Nee het is somber en regen is op komst. Na onze eerste afzet de 21,7 km lopers gaan we met de bus naar onze tweede afzet is  een smalle weg eigenlijk te smal voor onze grote touringcar. De weg is doodlopend en we keren bij een boer via zijn werf. Het gaat  allemaal maar net, met flink wat steken lukt het Dirk te draaien. Het was wel gepland hier de middenafstanden groep af te zetten.

We zijn net onderweg of de eerste druppels vallen. De regenpakken en poncho’s worden aangetrokken. Uiteindelijk regent het de hele morgen. In de loop van de middag klaart het op.

De route is vandaag moeilijk te volgen we zouden een groene route moeten volgen maar deze is slecht of soms helemaal niet aangegeven. Alle groepen hebben hier last van,. Wij volgen de gele route die enigszins overeenkomt met de route kaart. Het meer op gevoel en kaart lopen dan op kleur van de voorgestelde route.

Na enkele kilometers meer te hebben gelopen komen we aan in Slavonice (foto onder). Het is weer een mooie dag geweest ondanks de slechte start met het weer vanmorgen.

Slavonise is stadje met ongeveer 2700 inwoners. Het heeft een mooi plein met daar omheen veel historische gebouwen.

Woensdag 25 mei

Vandaag brengt de bus ons weg en wandelen we terug naar Telc. De natuur is vandaag anders dan de voorgaande dagen. Meer bos dan open vlaktes. De paden zijn goed begaanbaar. We hebben het geluk enkele herten te zien lopen. Maar we maken te veel geluid om ze te verrassen. Het is verder een rustige maar mooie wandeldag. Terug in Telc nemen we een biertje om het verloren vocht weer aan te vullen.

Donderdag 25 mei

Donderdag de 5e wandel dag is altijd onze cultuurdag. We bezoeken dan bezienswaardigheden in de omgeving van ons verblijf. Dit jaar verblijven we in de wijnstreek Moravië. We bezoeken de stad Znojmo deze stad heeft 2 sterren op de Unesco erfgoedlijst. We lopen eerst zo’n 7 km naar Znojmo waarna we met twee gidsen een stadswandeling maken. Tijdens de stadswandeling gaan we ook wijnproeven. Dit doen we buiten de stadsmuur tegen een berghelling. Op een terras zijn voor ons drie wijnen klaar gezet. We hebben een schitterende uitkijk op het dal en de spoorbrug die tussen twee bergen in ligt. Hier komt de trein die van Wenen naar Znojmo rijdt.

Na het wijnproeven en de stadswandeling kunnen we een uur vrij verblijven in de stad. Daarna zijn we weer uitgenodigd om een heerlijk diner te gebruiken in Hotel Prestige*** genoemd naar de bekendste wijn uit deze streek.

De Sint Nicolas kerk

De Kubais toren.

Spoorbrug verbinding tussen Tsjechië en Oostenrijk

Stadsgids en wijnboer

Vrijdag 26 mei

Onze laatste wandel dag, snif. Het is weer zonnig weer vandaag 24 graden. net als woensdag laten we ons op afstand van Telc afzetten en wandelen terug naar Telc. Het is een gevarieerde route vlakte en bos en meertjes is onze omgeving voor vandaag. Tussen Mrakotin en Lhotka komen we midden in het bos op een open plek aan. Hier is een waterbron met heerlijk koel helderwater. Er is een huisje naast gebouwd. Het is een uur we gebruiken dit gelijk als rustplaats en eten ons broodje.

Na een half uurtje lopen we weer verder.  In Telc aangekomen zakken we neer op het terras bij Anton ons hotel. Er staat ons nog een uitgebreid zes gangen diner te wachten en een bandje die de lokale muziek speelt.

De boel komt langzaam op gang maar dan komt de sfeer er toch goed in. Sjaan weet zelfs de vogeltjes dans uit te voeren op een soort sirtaki muziek.

Bron met huisje.

Het zit er op nu een biertje, allemaal bedankt en tot volgen jaar.