Zaterdag  4 Mei 2013.

Oudewater - Lazne Kynzvart.

De wekker loopt vroeg af. We gaan weer naar Tsjechië.

Om 5.30 uur gaan we met alle “spullen”naar de parkeerplaats van de EMTË.

We hoeven niet lang te wachten op de bus van Pouw. Als chauffeur hebben we weer Ad.

Aangezien de afstand deze keer korter is, kan Ad er van af het begin zijn.We vertrekken goed 6 uur en nemen de vertrouwde weg via Willeskop – Montfoort naar de A12.

Het weer ziet er goed uit met een opkomend zonnetje en over de weilanden een witte deken van mist.De drukte op de A12 valt op dit uur van de dag reuze mee, zodat we na een goed uur al bij 's-Heerenberg de grens over gaan en een half uur later bij de kruising Oberhausen zijn.

Tot nu toe gaat het lekker, maar langzamerhand zien we het drukker worden met het verkeer. Ad wil ongeveer een 4uur rijden en dan pas pauzeren. Rond 9.30 uur stoppen we bij Am Biggenkopf langs de A44 bij Diemelstadt om na ongeveer 3 kwartier weer te vertrekken .

Na een tijdje rijden gaan we de mappen uitdelen, die goed ontvangen worden aan de reacties te horen: naamkaartje!, hé een namenlijst!, een programma!

Lia en Henny delen een kwis uit over het koningshuis. Henny geeft na een tijdje de uitkomsten. Erg leuk! En we weten weer veel meer van ons koningshuis.

We pauzeren rond 12.45 uur voor de lunch bij Werneck, langs de E 48. In het restaurant was het lang wachten zowel bij het buffet en kassa als bij de toilletten, dus het werd een wat langere pauze. Rond 13.30 uur vertrekken we weer richting Bamberg- Bayreuth - via natuurpark Fichtelgebergte naar Marktredwitz en Arzberg om bij Pomezi nad Ohn de grens over te gaan.Het is dan 15.30 uur. We zijn op Tsjechische bodem en dus heffen het glas!

Nog een laatste stukje.Via Cheb - Dolni Zandov naar Lazné Kynzvart. Aankomst 16.30 uur. Alles gaat nu snel. Elkaars kamers bekijken, veel geloop op de trappen, kortom gezellige drukte. Het diner is om 6 uur.

Het menu van zaterdag:

* Suppe oder Vorspeise.

* Jaegerragout mit Champignons und Reis.

* Dessert.

George vraagt, als de klok bijna 8uur wijst, een paar minuten stilte. Het is immers 4 mei!

Na het diner is er gezellig samenzijn in een andere zaal.

Zondag 5 Mei 2013.

Lazne Kynzvart – Lazne Kynzvart.

We hebben goed geslapen en voordat de gasten in de eetzaal komen  gaan we de  traktatie  klaarzetten. Ter gelegenheid van het eerste lustrum van het nieuwe bestuur een aardigheidje voor allemaal. De reacties zijn weer leuk.

Na het ontbijt gaan we aan onze eerste wandeling beginnen.

We verzamelen om 9.00- 9.30 uur voor het hotel. Er worden groepen gevormd.

Groep 1: Fien en Helma.

Groep2: Henny en Hannie.

Groep 3: Wim en Hans.

Groep 4: een samengevoegde groep, n.l. 4 en 5: George en Bep, Leo en Ria.

Op naar KLADSKY RIB. Het weer werkt mee.

We gaan al gauw vanuit Lazné Kynzvart door het park Detska Ozdr naar de rode –groene route de 2253. In het bos is het een beetje drassig met in het begin een aardig klimmetje. Na zo’n 2 km. bospad komen we langs Holina, een berg van ongeveer 805 hoog. Dan nog een 2.5 km en we zijn bij kruispunt Stoh. Vandaar nemen we de blauwe route 2254 tot

Bususova cesta en gaan over de rode route tot U Jedli, dan de  groen-rode route,

de 2142 naar Kladska Rib. Rond het middaguur komen we daar aan en een kopje koffie smaakt heerlijk na zo’n wandeling van ongeveer 7.5 km.

Uitgerust beginnen we aan het tweede deel van de wandeling n.l. een tour rond het meer. Op vlonders kunnen we er omheen lopen, een wandeling van zo’n 2 km. Steeds kunnen we op borden zien en lezen welke planten en dieren er leven. Na de wandeling gaan we weer verzamelen en dalen we af naar het hotel, uiteraard ieder weer in groepjes en dus komen we langs andere wegen terug bij het hotel. Daar wacht ons een heerlijk terras waar we konden genieten van een glaasje en de zon. Uren later komt de groep van Henny en Hannie al zingend  de straat  bij het hotel afdalen. Ze hadden een grotere omweg terug gemaakt. We waren weer kompleet na een heerlijke dag in de natuur.

Om 6 uur diner en gezellig samenzijn met kaarten en bridgen.

Het menu van zondag:

* Suppe oder vorspeise.

* Haenchenkeule auf Mediteranea Art, dazu Petersielienkartoffeln.

Maandag 6 Mei 2013.

Natuurgebied  SOOS.

Om 9.30 uur vertrekken we per bus naar Frantiskovy Lazné voor een wandeling in het natuurpark SOOS. Mien Vergouw besloot een wandeldag over te slaan en ze zwaaide ons uit. George deelt in de bus mee dat we na de wandeling in Soos met de bus naar Cheb gaan om even die plaats te “proeven”. Bij de afgesproken plaats (hotel Mariot) zijn we rond 10 uur. In

groepen vertrekken we naar SOOS. Een leuke wandeling met weinig koffietentjes, maar toch vonden we (achterom) een leuk plekje met zelfs een museumpje. De koffie-mét smaakte heerlijk en de bediening was er gezellig. Ondertussen zagen we een andere groep voorbij komen. wij gingen ook weer verder en waren niet ver meer van het park. Een geweldig en interressant park: slootjes, “ijzerwater”, borrelende grond, “ijzerhoudend”dus oranje-achtig. Je liep weer hele stukken over houten paden, prachtig, een leuk museum met opgezette dieren waaronder ooievaars. Tegen 15.15 uur begonnen we aan de terugwandeling naar de bus, die ons naar Cheb bracht. Een mooie stad, zeker de moeite om nog eens te bezoeken. We hebben ons een glaasje heerlijk laten smaken op het terras in de zon. Tegen vijven waren we terug bij Hubertus.

Het menu van maandag:

* Holzfaeller steak, Krautsalat, Kartoffelpuerre,

* Dessert.

's-Avonds per bus naar Marianska Lazné. Onder leiding van een gids hebben we een stadswandeling gemaakt en natuurlijk volop genoten van de zingende fontein. Bij avond ook nog fantastisch verlicht.

Dinsdag 7 Mei 2013.

Dolni Zandov –Lazne Kynzvart.

Vandaag hebben we een wandeling door  heuvelachtig en bosrijk gebied. Met de bus gaan we langs het sporthotel, route 212, waar Ad en nog een paar uit de groep logeren. We komen ook langs station Lazne Kynzvart om zo naar de weg 21 richting Dolni Zandov te gaan. Bij de kruising  met Dolni Zandov gaan we rechtsaf. Hier gaat de eerste groep uit de bus. Zij hebben de grootste blauwe route. De bus rijdt bij Borsengryn linksaf naar Podlesi enJavorina. Daar gaat onze groep starten met de blauwe route. Al snel gaan we het bos in. Een fantastische route. We komen langs bergen van 794m, 857m en 901m hoog en blijven voortdurend in de bossen. Na zo’n 7 km gaan we linksaf, nog steeds het blauwe pad. We gaan om de berg Lesny heen, die 983 hoog is. Toch hebben we een afslag gemist en komen plots op een asfalt weg uit. Tijd om te pauzeren.

Na achteraf bleek is elke groep op dezelfde plek verkeerd gegaan.

We volgen nog steeds de blauwe route. Bij Vysoke sedlo gaan we naar de gele route.

Met klimmen en dalen, door bossen en langs de berg Valy, 866 hoog, komen we steeds meer dalend terug in Lazne Kynzvart. Een pracht dag. Genietend van een heerlijk glas wijn.

Dit keer bij de concurrent. Aantal gelopen kilometers? Ik denk wel 15.

Het menu van dinsdag:

* Penne mit Haenchengeschnetzltes in feiner Sahnesouce

* Dessert

Woensdag  8 Mei  2013.

Karlovy Vary - Loket.

Om 9 uur rijden we met de bus richting het noorden. De bedoeling is dat de bus ons naar de westkant van Karlovy Vary brengt en wij al wandelend langs de Ohre naar Loket gaan. Wij gaan meteen de bossen in met een flinke klim. Van auto’s en verder “stadsgeluid” horen we al gauw niets meer.Op de kaart was een berg te zien van 512mtr. hoog. Dat klopte wel en het was de moeite waard. In de diepte stroomde de Ohre. Prachtig!

In het begin volgden we de groene route tot Doube zo’n 4.5 km. Trek in koffie hadden we wel toen we in het plaatsje kwamen, maar er was geen enkel restaurant.Trouwens veel mensen zagen we ook niet. Dan maar pauzeren bij een bushokje, of gewoon langs de weg,ging ook prima. Via een soort industrieterrein gingen we de stad weer uit, volgden de blauwe route en kwamen weer langs de Ohre. Die volgden we ongeveer 2.5km en ja hoor: daar stond een restaurant op een kleine hoogte. Een prachtig uitzicht op de kalksteen rotsen (Svatosske Skaly) die wij kenden uit het Boheemse paradijs. Beneden ons stroomde de Ohre. Op zo’n plaats smaakt de koffie dubbel lekker.

Gelukkig zaten we op het terras overdekt, want zowaar begon het te regenen, eventjes maar. Op het terras hadden we zicht op de hangbrug, die zo lekker, af en toe, begon te “wiebelen”. Als een paar dronken mensen gingen we er over en kwamen op een fiets- en wandelpad aan de andere kant van de Ohre. Een mooie wandelroute. Halvewege gingen we pauzeren in een ruimte met een afdak.Vandaar was het nog 3.5km naar Loket, waar we tegen 14.15 uur aankwamen. Op naar Billy Kun, waar de andere groepen al waren. Het ijs smaakte verrukkelijk!

Om 15.30uur gingen we weer verzamelen, om met Ad naar de bus te gaan,die buiten de stad stond. Anderhalf uur later waren we terug bij Hubertus. Na het diner was er een muzikale avond verzorgd door twee Tsjechische muzikanten. Wij kregen de gelegenheid om gezellig te dansen. Aan het eind van de avond (23.30-24.00uur) hoorden we het fantastische bericht dat

kleinzoon Floris was geboren rond 21.30uur.

Het menu van woensdag:

* Suppe oder Vorspeise, Grillteller  Hubertus,

* Haenchen und Schweinesteak mit pikante Paprika Gemuese und Romarinkartoffeln

* Dessert.

Donderdag 9 Mei 2013.       (Hemelvaart)

Tepla - Ovesné Kladruby - Pohodnice.

Het vertrek is om 9uur.(in de regen) Tijdens de busrit wordt de regen minder. Aangekomen bij het klooster (het is inmiddels droog) zo’n 1.5 km ten zuiden van de stad Tepla, gaat de eerste groep uit de bus, om het klooster van de Norbertijnen, ook wel Premonstratenzers genoemd, te bezichtigen.

Het klooster,d.w.z. de gebouwen, zien er bij de eerste aanblik, zeer oud uit. Er werd volop gewerkt aan de restauratie met laserstralen. Een heel karwei.

Omdat het Hemelvaart was (er was een dienst bezig) konden we niet direct de kerk in.

Door de dikke muren was het binnen erg koel.We kregen ook in de gaten, dat er nog veel op te knappen was. In de hal gingen we een paar treden naar beneden en kwamen in het kerkgebouw. Geweldig, wat we daar zagen. Indrukwekkend.

Nu nog even langs de shop voor een “naprstek”, en dan beginnen met de wandeling. We volgen de rode route naar Usteganka aan het meertje Betlemsky Ryb.,2.3 km verderop. Dan gaan we naar Mrázov, 2.1 km verder. Vlak voor Mrázov steken we de gele weg 198 over en pakken de rode route weer.

Op de kruising zien we een parasol en wat stoelen staan, zomaar op een grasveldje, d.w.z. koffie(dachten we).Helaas...alleen frisdrank, jammer. Toch gaan we pauzeren en zie als een redder in de nood komt daar Ad met de bus aan rijden en dat betekent een mogelijkheid voor toch een bakkie koffie. Heerlijk smaakte dat bakkie.

Verzadigd en verkwikt gaan we weer verder, terwijl de volgende groep ons plekje op het grasveld inneemt. De spoorlijn ligt steeds  rechts van ons en af en toe passeert er één wagon. Na ongeveer 2 km. gaat een groepje rechtsaf de 2257 op, dit is de paarse route. Zij hebben zin om een klimmetje te maken en naar het uitkijkpunt van 847m hoog te gaan. Wij blijven de rode route volgen langs het spoor naar het plaatsje Ovesné Kladruby. Na een rondje door het plaatsje, in de hoop een koffieplekje te vinden. Niet dus. We gaan stug door en de moeite wordt beloond. Even later zitten we met z’n allen aan een lange buitentafel te genieten van koffie, thee of fris en ons eigen broodje. Een moeder en haar hulp “bedienen” ons. Ze hebben er plezier in. Het zijn Petra Dvorakova en haar vriendin in Ovesné Kladruby. Het is een gezellige pauzeplaats en we worden zelfs door Petra uitgenodigd om volgend jaar bij haar op camping Sibyllenbad te komen. Nog 2 km. naar het eindpunt Pohodnice langs een asfaltweg, waar van alles te zien is, zelfs een groep herten.

Bij de spoorwegovergang pauzeren we en vrij snel komt Ad weer met de bus ook naar die plaats. Dit keer gaat hij fruit uitdelen. Na een tijdje komt de groep, die langs de 2257 en de 2284 naar het uitkijkpunt PodhorniVrch (847 hoog) gingen, al zingend in de verte aan. Het is een bekend lied,n.l.”m’n opa en m’n oma”.Als iedereen er weer is, gaan we rond 15.30 uur vertrekken. Wat was het weer een geweldige dag.

Drie kwartier later zijn we weer bij het hotel.

Menu van donderdag:

* Suppe oder Vorspeise

* Kasslerfleisch in feiner Meerretichsouce mit boehm. Knoedeln (boehm. Spezailitaet)

Vrijdag 10 Mei  2013.

Lazné Kynzvart - Mariánske Lázne

Vandaag de laatste wandeling: vanuit het hotel, dus vanuit Lazné Kynzvart naar Marianske Lazne. Het is dus meteen een beetje klimmen en door het plaatselijke park Detska Ozdr, de groen-rode route 2253. In het begin is het nog een verharde weg, die over gaat in een bospad. We lopen om een berg die zo’n 805 mtr hoog is, genaamd Holina.

Na 4.5 km komen we bij kruispunt Stoh. We zijn ongeveer op de helft. De boomstammen, die daar liggen, nodigen uit voor even een rustpunt. Vanaf hier gaan we de blauw-rode route volgen over nog zo’n 4 km. Bij Valy dalen we af naar Marienbad (de Duitse naam voor Marianske Lazne). Het is intussen gaan regenen. Er is dus maar één ding waar we naar uitkijken en dat is een lekker kopje koffie.

In hotel Olympia mogen we druipend binnenkomen. De koffie “mit torte” smaakte heerlijk. De rest van de middag kon iedereen op eigen manier invullen.

Natuurlijk gaan we op zoek naar de “kolonade”. Een dunne, platte koek, bekend in deze stad. Op de afgesproken tijd staan we bij de”zingende fontein”, en lopen we gezamelijk naar de bus. Een andere groep gaat op eigen gelegenheid naar het station in de buurt van de parkeerplaats waar de bus staat.

Het menu van vrijdag:

* Suppe oder Vorspeise,

* Paniertes Schnitzel mit Kartoffelsalat

* Dessert.

Na het diner wordt de zaal klaar gemaakt voor de bonte avond.

Het is bar gezellig tijdens de bonte avond en we zien weer veel talenten voorbij komen.

Het wordt niet laat want de koffers moeten nog gepakt worden. We vertrekken morgen om 06.00uur, dus gaan we zéér vroeg ontbijten.

Aan het eind van de avond bedankt George Jana en het personeel en bied hen een blikje pepermunt aan met afbeeldingen van de koninklijke familie.

Met elkaar is de zaal weer gauw omgetoverd tot eetzaal.

Zaterdag 11 Mei  2013.

Lazné Kynzvart - Oudewater.

Het was heel vroeg vanmorgen en het was even wennen. Toch liep alles vlotjes. Zelfs vóór zessen reden we al weg, uitgezwaaid door de mensen van hotel Hubertus.

Via de weg 21(inmiddels bekend) gaan we bij oprit 162 de E48 op richting duitse grens, waar we voor 06.30 al zijn.

We hebben een jarige “aan boord” en Kees Vink wordt luid toegezongen. George feliciteert hem en overhandigt een setje bier met felicitatiekaart met alle namen er op. Kees tracteert ons op een echte Tsjechische lolly.

Tot Cheb hebben we een snelweg en daarna een tweebaans. Bij Pomezi nad Ohri gaan we de grens over en via natuurpark Fichtelgebergte, langs Arzberg naar Bayreuth(E51). Dan naar de E48 richting Bamberg-Werneck, waar we de E45 op gaan.Voorbij Fulda gaan we pauzeren bij Grossenmoor. Even de benen strekken. .Daarna richting Kassel.Ten zuiden daarvan gaan we naar de A44 richting Diemelstadt-Soest, waar we een half uurtje pauzeren bij Soester Börde. Daarna rijden we richting Unna-Dortmund- Recklinghausen. We zien een nogal donkere lucht naderen en ja hoor we krijgen een behoorlijk buitje. Tussen dat buitje door konden we net een mooie groepsfoto maken.

Toch gaan we voorspoedig en komen al vroeg in de middag bij 's-Heerenberg de grens over. Zo vroeg zijn we nog niet eerder bij een restaurant (dit keer weer bij Campanella in Zevenaar) aangekomen. Het is goed 3uur. Het diner smaakt ons best en na een bedankje door George voor Ad (hij wil volgend jaar graag weer mee) en door Louisa voor het bestuur, gaan we naar de bus voor het laatste ritje naar Oudewater. Rond 19.00 uur staan we weer op de parkeer­plaats van de EMTE.

Een geweldige vakantieweek rijker.